juliak

Alla inlägg den 23 december 2016

Av Julia Klasson - 23 december 2016 16:24

Ja som rubriken lyder, jag tänkte i detta inlägg ta mig modet att berätta lite om mina diagnoser och hur jag mår utav dom. Så nu släpper jag denna bomb... 

 

Vi börjar med den första diagnosen och lite info om den.. 

Jag lider utav Selektiv mutism och har gjort det näst intill hela mitt liv faktiskt.

Denns betydelse.. lite kortfattat betyder då ''ofrivillig tystnad''. Jag kan vara hur pratglad som helst i en viss situation, men knäpptyst i en annan. Ibland har frågan ''är du stum?'' dykt upp. Det spelar liksom ingen roll hur gärna jag än vill säga nått, jag får inte ut ett ord. Det blir som att munnen låser sig helt totalt. Många tror att det är blyghet det handlar om men det är mer en bara blyghet.  Lånar symptomen ifrån wikipedia, Några symptomer på SM är: 

- Svårt för ögonkontak

- Rädsla för människor

- Blyghet 

- Inga ansiktsuttryck 

- Orörlighet 

- Nervös / rastlös 

- Inåtvändhet 

- Osjälvständigt beteende

- Stel kroppshållning och stelt kroppsspråk

- Vänder sig bort från andra och backar om nån kommer för nära eller rör en.

- Tvångsmässiga drag

- Man drar sig gärna till ett hörn

- Känslighet mot ljus, ljud och beröring. Och kräkningar kan också uppstå. 

Självklart finns det mer, men detta är lite iaf. Så nej, Selektiv Mutism är inte en vanlig blyghet, det är en ångestsjukdom.. Det är inte speciellt vanlig så det vore en lättnad för oss med SM att folk lärde sig lite om detta, då hade det förmodligen blivit så mycket lättare för både oss med själva diagnosen oh även omgivningen! 

Trots att jag älskar julen väldigt mycket så är den samtidigt jobbig... Folksamlingar ger mig såå otroligt mycket ångest, mer en vad man kan tro.. För det syns bara på insidan.

Jag har också blivit diagnostiserad för Social Fobi, men det är ju nästan samma sak som SM fast lite mildare.. så tänker inte lägga ner tid för att förklara den diagnosen, förmodligen vet ju dom flesta redan om vad det är.. 

 

Men nu mina kära läsare...  

Nu ska jag avsluta detta långa inlägg genom att önska er en RIKTIGT god jul, hoppas ni får det sådär mysigt som det ska vara på julafton med god julmat och fina julklappar ifrån era nära och kära! Så hörs vi efter jul.. alltså på söndag   

Här har ni en julbild på mina hundar .. (nån önskade ju bild på dom) 

 

 


Hej där! Mitt namn är då Julia, 17 år. Bor i en liten stad utanför Göteborg såkallad Partille. Jag är en tokig hästtjej, älskar musik och älskar att skriva. Hoppas just du ska trivas här inne! ;)
10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2016
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards